Lång helg

Hej!
Hade studiedag igår. Det var skönt.
Har precis läst lite i min bok men ska nog lyssna (på min andra bok) lite nu.
Var i Örebro idag och grattade en kusin som fyllde år igår. Tog med kameran och tog kort på fasters nya hund.
Imorgon måste jag göra matte för vi har prov på tisdag.

Hejdå!

Purple


Tog bilden i somras precis efter vi hade köpt systemkameran

Utmaning !

Utmaningen

Utmaningen går ut på att fylla i 5 egna svar på respektive område och sedan utmana minst 2st andra genom att skriva en kommentar i deras blogg!

Mina svar:


5 platser där jag har bott:

1. Hallsberg
2.
3.
4.
5.

5 jobb som jag har haft:

1. Går fortfarande i skolan
2.
3.
4.
5.

5 saker i min handväska:

1. Snoddar
2. Spegel
3. Plånbok
4. Läppglans
5. Shoppinglista

5 saker i min frys:
 
1. Korv
2. Glass
3. Hamburgare
4. Bröd
5. Pommes frites

5 saker i min bil:

1. Har varken körkort eller bil

Den här utmaningen var svår. Den passar nog en vuxen bäst, men ändå vill jag utmana;


Linn
Ellie



Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Lyssnade klart på Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö idag. Ville lyssna på den fast jag har sett filmen. Filmen är ju så mysig tycker jag. Annorlunda och somrig, hehe.
Jag tyckte boken var lite bättre. Den var "längre" om ni förstår vad jag menar. Det som var på slutet var inte alls med i filmen. ....också känner man ju igen sig på vissa platser som näms ;)



"En sommar i Närke i början av 60-talet. Det blir en hård sommar, säger den 14-årige Eriks far. Och det blir det.
Pappan är väktare på stadens fängelse, mamman är allvarligt sjuk, döende i cancer. Medan pappan arbetar och mamman är kvar på sjukhuset ska Erik, tillsammans med sin åtta år äldre bror Henry, frilansjournalist med författarambitioner, och sin kamrat Edmund, tillbringa sommaren i Genesaret; det är inte den berömda sjön det är fråga om i det här fallet, utan så kallas familjens sommarstuga, belägen någonstans i de närkingska skogarna.
Det börjar som det ska, med bad och sol och loja sommardagar, avlösta av nattliga utflykter för att länsa traktens tuggummiautomater. Men varför föddes Edmund med sex tår på varje fot? Och vad är det för bok som Henry skriver?
Det blir också en sommar då den pockande sexualiteten och dödens närhet gör sig påminda. Betraktandet och initiationerna i vuxenlivets mysterier, inte minst de sexuella, accentueras när Henry inleder ett förhållande med Ewa Kaludis, ett blont bombnedslag (inte olik en viss Hollywoodstjärna) som under den gångna vårterminen varit pojkarnas vikarierande lärarinna och som kommit att förkroppsliga deras erotiska drömmar, givit dem en första inblick i vad livet har att erbjuda. Allt laddas upp, allt stegras tills Det Fruktansvärda inträffar, en ödesdiger händelse som ska kasta långa skuggor över Genesaret och över staden på slätten, över Eriks framtid och de människor han älskar."



 4/5 hallon


Irene Huss - Guldkalven

Såg nya (och sista) Irene Huss - filmen igår.
Jag tyckte den var som de andra. Jag tycker det finns så få misstänkta i de här filmerna. Man blir inte så överraskad i slutet när man får se vem den skyldige är.



"En man hittas ihjälskjuten i bakluckan på en bil. På ena handen är fyra fingrar avklippta. Mannen var delägare i ett nätpokerbolag som snabbt utvecklades till ett flermiljonföretag som sedan gick i konkurs. Strax därefter hittas ännu en delägare mördad. Den tredje och sista delägaren Sanna är ännu i livet, men lever under ständiga hot. Polisen hittar till slut tre av det första offrets avklippta fingrar, men var finns det fjärde fingret? Vem ska mördaren skicka det sista fingret till? Och varför är fingrarna avklippta? Utredningen leder Irene Huss till en för henne okänd värld av dyra lyxbilar och magnifika villor på exklusiva adresser där den ryska kaviaren är vardagsmat och champagnen är äkta, dyr och ständigt flödande. På det privata planet är Irene övertygad om att hennes make Krister har en kärleksaffär."

 3/5 hallon


Hej på dig, lilla vän!


Det här var den enda bilden jag hann fånga, sen flög den (sin kos?).

Färdig!

Hej!
Blev precis klar med min novell som jag ska lämna in i morgon. Jag skrev på datorn här hemma. Blev riktigt nöjd faktiskt. Fast man hittar ju alltid småfel som man vill ändra.
Igår blev jag klar med SO:n också.
Ville bara skriva det. Nu ska jag nog duscha, ge Irma mat och sen se Idol som jag håller på och spelar in.

Hejdå!

Tävling!

Just nu kan man vinna en närbildslins hos Emelie Ohlsson!

Här är mitt bidrag;


Syster Julia som tittar fram :)

Tävlingen

Människa utan hund

För några dagar sen lyssnade jag klart på Håkan Nessers första roman om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti; Människa utan hund.
Jag tyckte den var väldigt utdragen, lång. Jag tyckte den var bättre i början. Felet var att man fick veta så mycket i början så det blev inget spännande i mitten eller slutet.



"December i Kymlinge. Medlemmarna i familjen Hermansson samlas för att fira 105-årsdagen - pappa Karl-Erik fyller 65, äldsta dottern Ebba 40.
Men ingenting blir som de tänkt sig. Natten före den stora bemärkelsedagen går Robert, sonen i familjen och ökändis efter sin insats i dokusåpan "Fångarna på Koh Fuk", ut på en promenad - och kommer aldrig tillbaka. Och nästa natt försvinner Ebbas son Henrik lika spårlöst.
Det är ett egenartat fall som den italienskättade kriminalinspektören Gunnar Barbarotti får ta hand om. Kan det vara en ren slump att två människor försvinner från samma familj och samma adress med ett dygns mellanrum? Finns det en plan? Finns det ett samband?
För att lösa gåtan med vad som hände de där decembernätterna måste Barbarotti nå in till denna dysfunktionella familjs svartaste hemligheter och göra det osynliga synligt - och det är inte utan att han önskar att det fanns en godartad högre makt att ty sig till i nödens stund."

 3/5 hallon

Scrapmara!

Hej!
Har precis gjort svenska. Vi ska läsa 7 noveller och svara på tillhörande frågor. Jag har bara en kvar sen får jag börja på en egen novell.
Ska göra musik snart också.

Igår från 10.00 - 21.00 var det scrapmara i Örebro. Jag, Linn & Ellie var där.
Vi scrappade och deltog i tävlingar. Vi vann faktiskt (fast det gjorde nog alla) på en lott med sitt namn på.
Det var tre butiker där så det blev mycket handlande också.
Det var jättekul!