Ska till Borås!

Snart ska jag till doktorn och ta bort stygnen.
Sen ska mamma, jag & Julia till Borås. Mamma ska hjälpa mormor & Bertil att städa i den gamla lägenheten för dom har flyttat nu. Sen (tror det blir på onsdag) ska vi åka till deras villavagn tillsammans. Pappa kommer dit då också.

Hejdå!

Hej där!

Hej! Ska snart äta - grillat! Mums...
Julia och jag har kollat på några Disney-filmer idag. Vi lånade farmors & farfars video här om dan för att vi inte har någon (den gick sönder för något år sen) och vi har hur många videofilmer som helst! och då ville jag se en som det var riktigt länge sen man såg.
Igår följde jag med Linn & Ellie till Stellas i Kumla och handlade lite scrapgrejer. Efter det skrev jag ut några bilder som jag skulle scrappa med på scrapträffen vi hade senare. Bilderna kom inte till användning, jag gjorde ett bokmärke istället och det fick mamma.

Efter Sjöjungfrun som jag lyssnade klart på här om dan tog jag in Män som hatar kvinnor på min mp3.
Den raderade jag idag för att den verkade så krånglig och jag fattar inte riktigt. Jag ville lyssna på den eftersom det kommer en film med samma namn.
Nu har jag Hemma hos Martina i öronen istället.

Farväl!

Utomhusbur

Idag fick Irma en ny bur som man kan ha på gräset. Jag hoppas hon trivs där.
Ludde var där och nosade på henne.




Vänner?

Min växt

För ett tag sen gjorde (dekorerade) jag en kruka i slöjden. För några veckor sen sådde jag frön där i som nu har påbörjat sin utveckling. Jag kallar den Min växt och är ganska stolt över den. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka blommor det skulle bli och inte heller när jag la i fröna i krukan. Huvudsaken är att det växer ;)

  

Sjöjungfrun

Då har jag ännu lyssnat på en Camilla Läckberg-bok. Den senaste - Sjöjungfrun.

Jag tyckte att den var lika bra som de andra. Man kom på ganska snabbt vem som kunde tänkas vara mördaren men det var ju inte så. Boken slutade sådär spännande som de andra har gjort. Jag kan knappt vänta tills nästa bok (fast det är ju säkert 1 år kvar tills den kommer ut). För övrigt så ser ni ett hopptorn på omslaget som har en viss betydelse i boken.



"En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande. Efter fyra månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen.
Fallet kompliceras när det avslöjas att en av hans bekanta, författaren Christian Thydell, under mer än ett års tid fått ta emot anonyma hotbrev. Christian står inför sitt stora genombrott och på releasefesten för sin roman Sjöjungfrun får han ytterligare ett meddelande. Han bryter samman och visar breven för Erica Falck, som har hjälpt honom med manuset.
Christian försöker sedan bagatellisera alltihop och vägrar att gå till polisen, men Erika smugglar med sig ett av breven och visar det för Patrik. Hon har anat att det är något som plågar Christian, och hon är oroad över vad som kan hända.
Patrik inser faran. Någon hatar Christian djupt. Och denna någon verkar vara en förvirrad och skadad person som inte skulle tveka att sätta sina hot i verket. Polisen inser snart att det finns ett samband mellan breven och mordet, och spåren för dem tillbaka i tiden ... "

NoneNoneNoneNoneNone 5/5 hallon


Why I Wore Lipstick to My Mastectomy

Igår såg jag den andra verklighetsbaserade filmen på kanal 5.
Jag tyckte inte att den var så bra i början men blev lite bättre sen. Jag blev lite störd på att huvudrollskaraktären tittade in i kameran ibland och pratade med oss tittare.

"Geralyn är en ung kvinna som har allt. Hon är vacker, har ett bra jobb, bra make och ett bra socialt liv. Men då drabbas hon av den stora mardrömmen. Hon får veta att hon har cancer."

NoneNoneNone 3 svaga hallon av 5

Hemma

Igår kom vi hem från Vimmerby. Det var jättekul på Astrid Lindgrens Värld!
Det var många år sen vi var där sist och sen dess hade det kommit lite nya grejer, t ex. Vi på Saltkråkan.
Vi gick dit sist den första dagen. Det är svårt att förklara men det var inomhus och man stod i kö (för att det var massor med folk). Vi förstod inte varför man stod i kö tills vi kom fram. Då satt man i en vagn/båt/bil - kalla det vad som helst men en sån där man sitter i när man åker sagokarusellen på Liseberg. Den styrdes av nån som jobbade där.
När man åkte så hörde man hela tiden en röst - Malin på Saltkråkan som gammal. Hon berättade om sommrarna på Saltkråkan och när man åkte så fick man se alla figurer som vaxdockor! Det var verkligen jättelikt! Och då fick man höra dom rösterna (från filmen). Det var  t ex. När Skrållan målade om hela köket, och när farbror Melker klättrar upp på taket.
Det var jättebra så nästa dag (lördagen) tittade vi på det två gånger igen :) Det tråkiga var att man inte fick fotografera :(


För övrigt så tittade vi hos dom andra figurerna vid deras hus. Där är det ju teatrar ibland med t ex Pippi, Emil, Ronja, Rasmus på Luffen och Madicken.
Vädret var väl sådär. Det regnade lite men det var inte så länge, annars hade det varit värre.

Hejdå!

Astrid Lindgrens värld

Hej igen!
I morgon ska vi åka till Astrid Lindgrens värld. Det ska bli kul! Vi har varit där förut för många år sen så nu är det dags igen.
Vi ska vara där hela helgen och fira midsommar i morgon, förstås.


På vårdcentralen

I morse var pappa & jag på vårdcentralen för att en läkare skulle titta på några leverfläckar på mig (skrev ju att jag skulle dit här om dan men vi beställde bara tid då).
Det var samma doktor som hade kollat förut. Han sa att det inte var någon fara men sa att jag kunde ta bort en som jag hade på sidan av magen eftersom det hade som en liten sårskorpa i sig. Jag kunde få ta bort den redan idag så det gjorde jag. Först fick jag bedövning och ja, sen höll han på där. När det var klart sydde han 3 stygn och dom ska jag ta bort 30/6.
Nu har jag ett stort vitt plåster där så att jag får vara försiktig när jag duschar.
Det gick helt smärtfritt (förutom bedövningen som gjorde lite ont).

Nu ska vi till stan för att pappa ska prova glasögon. Hejdå!

Skogsäventyr

Idag var mamma och jag i skogen med Ludde. Där kunde vi släppa honom fri - tills han tyckte att hästskit blev intressant och rullade sig i det... verry fun!
Jaja, Ludde tyckte att det var jättekul att vara fri och han sprang och skuttade av lycka. Däremot var det inte lika kul att vara fotomodell, men jag kämpade att få bra bilder.
Det där med hästskiten resulterade till att ett varmt bad väntade på honom när vi kom hem.

    

Det där med fotbollsfruar...

Jag kollade på en repris av "I huvudet på Gynning" igår och det handlade om fotbollsfruar.
Jag blir störd.
Det var med en amerikansk tjej som ville bli en så kallad WAG. Vad är det med det?
Jag tycker att det är precis som om dom vill ha den statusen och ha ett glammigt liv.
Jag blir iallafall störd.

Kolla här:
I huvudet på Gynning

On thin ice

Kanal 5 ska under de närmaste söndagarna visa filmer som bygger på en sann historia. Igår var det "On thin ice".

"Patsy McCartle är en änka med två söner och kämpar för att få ekonomin att gå ihop. I desperation börjar Patsy sälja droger och blir dessutom själv drogberoende."

NoneNoneNoneNone  4/5 hallon

Min bild!

I lördags när pappa läste tidningen (Nerikes Allehanda) såg jag den här bilden på baksidan och ryckte åt mig tidningen:


Ja, bilden är lite dålig men det jag vill säga med bilden är att det är min bild!....trodde jag, det står vem som tagit bilden.
Men jag tyckte det var så konstigt att det var en som hade tagit exakt samma bild som jag.


Min bild som jag tog på konfalägret i Uskavi.

Dåligt väder!

Hej!
Det var ett tag sen jag skrev nu. Har ingen lust längre och se att det senaste inlägget är "Snart sommarlov" för nu har jag ju sommarlov! Jag försöker njuta av det så mycket det går, för i augusti tänker man ju "ååh, i juni har man ju hela ledigheten kvar". Så passa på nu!
Sen ska jag till en läkare och då ska han titta på en leverfläck (äckligt ord) som jag har så att det inte är nåt fel på den.
Har gjort det förut med en annan.

Hejdå!

Snart sommarlov!

Hej!
Igår blev jag förkyld. Igårkväll kunde jag inte känna nån smak av maten :( Egentligen skulle det väl varit bäst om jag varit hemma från skolan idag men det kunde jag inte för att det var städdag och vi skulle ändå sluta så tidigt.
Efter att vi städat skåpen var det tipspromenad (samma runda som förra året). Alltså vi gick klassvis och våra lärare stannade på vissa ställen för att ställa frågorna, frågorna var alltså inte uppsatta någonstans (säkert för att ingen orkar plocka ner dom).
Sen var det fotboll mellan 9:orna och lärarna. Man höll på att blåsa iväg och fåglarna gjorde bokstavligt talat det.
Så nu har jag väl blivit ännu mer förkyld efter som jag glömde jacka (störande).
Ikväll var det klassföreståndardag. Vi var 9/22 elever på plats och det säger väl en hel del...
Vi spelade kubb och grillade korv, slut!

Imorgon smygstartar sommarlovet, med andra ord är vi lediga för klassföreståndardagen.
Hejdå!
P.s Sitter vid pappas dator och skriver, han har instalerat om datorn och har nåt himla havstema nu så att musen är en fiskmås som flyger när man klickar... jag gillar den, den äger D.s

Bilder från konfirmationen!


Ellie & jag läste en text i kyrkan.

Jag & Ellie.

Konfagruppen!

Maten mamma & pappa hade beställt.

Tårtan.





Tyskungen

Idag lyssnade jag klart på Tyskungen.
Jag tyckte att den var bra, som de andra. Jag gillar när det är som 2 historier som hör ihop.



"Hur mycket vet vi egentligen om våra föräldrar? Vilka hemligheter i det förflutna kan förklara handlingar i nuet? Dessa frågor tvingas Erica brottas med när hon inser att hennes döda mor under andra världskriget umgicks i samma krets som den äldre man som hittas mördad i sitt hem i Fjällbacka. 
Trots att Erica egentligen borde skriva på sitt nya bokmanus kan hon inte låta bli att gräva djupare i fallet. Och trots att Patrik precis inlett sin pappaledighet dras även han in i utredningen. 
Erica börjar läsa moderns dagböcker och upptäcker att Elsy varit med om fruktansvärda upplevelser. Dramatiska, sorgliga händelser som förklarar varför hon var oförmögen att knyta an till sina döttrar. Men många frågetecken kvarstår. Vad var det som väcktes till liv när Erica några månader tidigare sökte upp den mördade mannen? Vem eller vilka var beredda att döda för att sanningen om det förflutna inte skulle komma fram?"

NoneNoneNoneNoneNone 5/5 hallon

Dålig bloggerska

Jag har varit väldigt frånvarande den senaste tiden, men jag har mina skäl - vädret.
Jag har varit och badat flera dagar och om jag inte har badat har jag suttit på altanen och lyssnat på min bok. Har inte så mycket kvar nu.
Idag var vi på Marieberg. Där har dom byggt om, eller rättare sagt så håller dom på och bygger om men nu var en del klar iaf och det ser ut som Gallerian i Stockholm :)
Vi bytte min ring jag fick i konfirmationspresent till en mindre som vi hade beställt. Nu passar den jättebra.
Lajn var också på Marieberg :)

Hejdå!

Konfirmationen

igår var det konfirmation!
Nästan hela min släkt kom. Det kändes inte som att det var så mycket folk i kyrkan, jag trodde att det skulle vara mer. Det var kul och det gick bra.
Efter kyrkan hade vi kalas i en lokal som vi hyrde i området där jag bor.
Vi åt mat och tårta och det blev mycket över. Jag fick fina presenter och pengar.

Ni får se bilder snart...