Män som hatar kvinnor

I söndags var mamma, pappa & jag på bio och såg "Män som hatar kvinnor". Julia var hos farmor och farfar (ingen film för henne).
Jag hade sett fram emot den jättelänge, eftersom boken är så populär. Jag har inte läst boken men fundrar att göra det nu när jag sett filmen.
Förresten, jag tänkte inte på Martin Beck när jag såg Peter Haber (fast han heter Martin här också). ;)
Jag tyckte filmen var jättebra och verkligen välgjord. Filmens 2 h, 30 min var verkligen inte för länge (filmen skulle kännas rörig då).




"Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium.
I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher. "

 5/5 hallon